و ولی هتل شکل پیشرفته ای است از همان کاروانسراها مهمانخانه هایی که به واسطه مهمان نوازی ایرانی در زمان صفویه ساخته شده بود بسياري هم قدمت این مهمان نوازی را منسوب می دانند به عصر هخامنشیان.
حال می خواهیم ببینیم برای اهدای این ستاره ها به سردر یک هتل چقدر با استانداردهای جهان ی همسو و همراهیم. اما چنانچه به دنبال جواب صریحی می گردید و حوصله قضاوت ندارید، از خیر خواندن این گزارش بگذرید چراکه در نهایت این شما هستید که می بایست جواب را در تجربیات خود و جواب های مفرق متخصصین جست وجو بکنید .
«هتل های ما از نظر درجه بندی و مقایسه های کمی با هتل های اروپایی قابل قیاس است.»این را خسرو ایرانپور می گوید؛ دبیر جامعه هتلداران ایران.«ما در ایران چنانچه بخواهیم با هتل های اروپایی یا حتی برخي کشورهای همسایه خودمان را قیاس کنیم بایستی بگویم اصلا چیزی به عنوان هتل نداریم!» این را هم یکی از مدرسان هتلداری که چندین سال است به عنوان مدیر و مشاور در امر هتلداری کار می نماید اما نمی خواهد نامش را در گزارش ذکر کنیم، می گوید.
اینجاست که سردرگم می شوی که آیا در مورد هتل و هتلداری هیچ ملالی نیست جز اندکی تعلت بین بخش خصوصی و دولتی که آن نیز به زودی ایجاد خواهد شد؟
ممکن است خوبتر باشد دلایل هر دو گروه را شفاف روشن بیاوریم پیدا کردن جواب را بسپاریم به شما.
● استاندارد سازی به نماید ی پیش می رود
هتل ها با تذکر به نوع امکاناتی که ارائه می دهند درجات ستاره هایی را به اختصاص می دهند. این ستاره ها معیاری جهت کیفیت بالاتر هتل محسوب می شوند. اما این مسئله در مورد تمام هتل ها صادق نیست چراکه آمار نشان می دهد بعضی هتلداران با داشتن هتل های معمولی اما ارائه خدمات خیلی مناسب مطلوب مشتریان بسياري را به سوی جذب کرده اند قوانین تازه ای را بر این صنعت حاکم کرده اند.
تنها با تعیین استاندارد هتل نمی توان ارزش سرویس دهی را به خصوص در ایران اندازه گیری کرد زیرا برخي از هتل ها می توانند ارائه دهنده بسياري از خدماتی باشند که تا کنون در هتل های پرستاره هم کم سابقه بوده رفاه مسافران و رضایت اقامت کنندگان در این هتل ها را فراهم می نماید .
استاندارد سازی در اصل به مفهومقانون، معیار محکی که بر طبق آن خدمات، قابل مدیریت، ارزیابی و قیمت گذاری می شوند.
۲سال پیش مسئولان تصمیم گرفتند که به وضعیت هتل های کشور رسیدگی کنند بحث استانداردسازی هتل ها بر اساس استانداردهای بین المللی به بین آمد. قرار شد این طرح با هدف ارتقای کیفیت ارائه خدمات به مسافران با توجه به استانداردهای گرفته شده از کشورهای خوب در جذب توریست و گردشگر از عبارت فرانسه، اسپانیا و آلمان اجرا شود اما به جز اندکی توفیق در استان خراسان (که اما اینجا منظور بیشتر مشهد مقدس است) کمی هم در تهران اصفهان چنین هدفی تا کنون محقق نشده است.
فرزاد حسن پور، استاد دانشکده و کارشناس امور هتلداری درخصوص این طرح می گوید: «استانداردها در ۴ محور ۹ بخش امور فنی، ساختمان تاسیسات، امور ایمنی بهداشت، امور خدمات و امور آدم ی و آموزش ارائه شده است.»ایرانپور در این باره می گوید: «در استان های مختلف این طرح اجرا شده است.
۳ مبحث در این بین بیان است که بایستی رعایت شود؛ استاندارد سازی در عملیات و محصول هتل، تجهیزات هتل و استانداردهای ایمنی و بهداشت. در این زمینه دستورالعملی تهیه شد که گاهي استان ها و هتل ها در اجرای آن پیش قدم شدند.»
ایرانپور نماید ی روند این استانداردسازی را به واسطه تغییرات در چارت سازمانی و همچنین تغییرات مدیریتی سازمان میراث فرهنگی می داند و امیدوار است به زودی این روند پیشرفتی چشم گیر داشته باشد.
اما سؤال تازه ای در این بین بیان می شود؛ اهدا کنندگان ستاره ها این استانداردها را از ابتدا نمی دانستند که به همین راحتی ستاره اهدا کردند؟
آنچه بیش از هر چیز در مورد هتلداری در ایران بیان است موارد برنامه ی مدیریتی است. مجموعه کارکنان هتل های بزرگ جهان از آموزش های لازم بهره برده اند این مورد در ایران از بزرگ ترین نقاط ضعف هتلداری شناخته می شود. باید دید این استانداردسازی که اما زیاد نیز نماید و بی رمق پیش می رود تا چه اندازه به استاندارد کردن نیروهای آدم ی با یاری بازآموزی حتی جذب نیروهای تازه نفس می اندیشد.
دکتر کامران محمدخانی، استاد دانشکده و کارشناس گردشگری در این باره می گوید: «سرعت این استانداردسازی بسیار زیاد کم بود. هتل استقلال در فاز غربی و هتل اوین کاملا مرمت شدند ولی در شهرستان ها مورد چشـم گیری دیده نشده است.»
● هتلداری ایرانی
کشور ایران به عنوان یک کشور اسلامی در روند هتلداری هم بابقیه کشورها قابل قیاس نیست. دکتر محمدخانی در این باره می گوید: «تقسیم بندی ما بر اساس ستاره ها پیشرفت جدی ندارد؛ هتل پنج ستاره یک هتل ملی محسوب می شود. توریست های خارجی انتظار دارند برای مثال هتل استقلال یک هتل مجلل باشد اما وقتی در این هتل اقامت می کنند متوجه می شوند که چنین نیست؛ اما یک سری خصوصیات در فرهنگ ایرانی اسلامی ما قابل قبول نیست و همین امر باعث می شود ما نتوانیم هتل های ایران را با هتل های اروپایی یا حتی هتل های برخي کشورهای همسایه مقایسه کنیم.»
و اما علی اصغر رضایت، رئیس جامعه هتلداران اصفهان نیز نظری مشابه محمدخانی دارد. او معتقد است که این قیاس به واسطه ایرانیزه بودن هتل های ما فرق های عمده آن با هتل های کشورهای غیراسلامی منطقی نیست. اما دبیر جامعه هتلداران ایران نظر دیگری دارد و معتقد است که کیفیت و کمیت در ایران قابل قیاس با هتل های جهان ست ما چیزی از آنها حتی اروپا کم نداریم.
● باید پول ستاره ها را پرداخت کرد
امروزه هتلداران جهان در تلاش ند تا خدمات را برای حفظ مشتریان قدیمی جذب افراد جدید ارتقا دهند. در کشوری مانند ایران که چندین کلانشهر توریستی همچنین شهرها و روستاهای جالب بسياري را در خود جای داده این نیاز بیشتر احساس می شود.
گردشگرانی که از شهرهای مختلف جهان به سیاحت در شهرهای توریستی ایران می پردازند انتظار دارند تا در مقابل پولی که پرداخت می کنند خدمات مناسبی نیز دریافت کنند.پرداخت پول برای اقامت در هتل های نامدار ستاره دار یکی از اصلی ترین نرخ هایی است که در سبد گردشگری خودنمایی می نماید ؛ هزینه هایی که گاه بیشتر از اینکه در قبال خدمات پرداخت شود برای ستاره ها صرف می شود.ماجرای نرخ های هتل در ایران هم مانندبقیه موارد با آمارها اظهارنظرات ضد و نقیضی دست و پنجه نرم می نماید .
انگار هر کجا سخن از آمار ارقام می شود ما دچار تضاد و اختلاف نظر می شویم. دکتر محمدخانی که خود برگزار کننده تورهای بسياري در ایران بوده در این باره می گوید: « قیمتی که توریست های خارجی جهت هتل در ایران می پردازند بابقیه کشورها هیچ فرق ی ندارد ما نمی توانیم ادعا کنیم که هتل های ایرانی ارزان قیمت می باشند .» یک کارشناس هتلداری نیز در این زمینه می گوید: « با درنظر گرفتن امکاناتی که توریست ها می توانند در هتل داشته باشند ما نسبتا گران ترین هتل ها را داریم.»
این کارشناس و استاد دانش کده که می خواهد نامش محفوظ بماند معتقد است که ما نسبتا از نظر امکاناتی که در اختیار توریست ها قرار می دهیم با کمبودهای زیاد ی مواجه هستیم و بنا بر امکاناتمان، هزینه های اقامتی در ایران خیلی بالاست.
اما باز هم این ایرانپور است که نظر دیگری دارد و می گوید: «از نظر قیمت ها در تمام جهان یک قیمت اسمی داریم که بر طبق ستاره بندی است. در ایران ما ارزان ترین خدمات را نسبت به کشورهای همسایه در اختیار مسافران قرار می دهیم. اما در بسياري از فصول همسایگان ما قیمت های نازلی را در منطقه ارائه می کنند که این نوسانات قیمت ممکن است این طور جلوه نماید که ما قیمت های بالایی داریم. برای مثال نرخ اقامت در برج العرب در دوبی اصلا قابل قیاس با نرخ های ما نیست.» اما ایرانپور فراموش کرد یادآوری نماید که اقامت در برج العرب هم به هیچ عنوان قابل قیاس با بهترین هتل های ما که نه، حتی اروپا نیز نیست چنین قیاسی از نظر قیمت خیلی منطقی به نظر نمی رسد.
ایرانپور همچنین اطلاعاتی درخصوص شیوه قیمت گذاری در هتل ها ارائه می نماید و می گوید: «به دو قیمت های هتل می تواند حاوی تخفیف های مخصوص ای باشد؛ یکی تعداد مسافران یک گشت و دیگری مدت اقامت آنهاست که می تواند یک مسافرت توریستی را از تخفیف های مناسبی بهره مند نماید .»
دبیر جامعه هتلداران ایران در ادامه می افزاید: «متأسفانه در ایران ما دو فصل تفریحی بیشتر نداریم. یکی تابستان و دیگری عید نوروز. هر چقدر تلاش ما اما به یاری رسانه ها بیشتر باشد که بتوانیم رونق گردشگری را در فصل های دیگر هم شاهد باشیم قطعا در امر قیمت گذاری موفق تر خواهیـم بود همين طور در رونق صنعت هتلداری. جهت مثال هتل های ستاره دار ما در فصل مسافرت در مشهد مقدس فقط ۸ درصد مسافران را می توانند پوشش دهند که دربقیه فصول به ۴۰ درصد هم می رسد. این نوسان گردشگر قاعدتا در نوسان قیمت نیز بی تاثیر نیست.»
● ستاره های نورانی
در تمام جای جهان جهت اهدای ستاره به یک هتل تعداد بسياري کارشناس تصمیم می گیرند از کارشناس غذا گرفته تا کارشناس بهداشت اما ایران چنین تیم بزرگی را جهت اهدای ستاره به هتل ها فراهم کرده است یا به گفته بسياري از منتقدان این ستاره ها دوست ها ه توزیع می شوند؟
این از آن دسته سؤال هایی است که جواب روشن و صریحی جهت آن نمی یابیم. کارشناس امور هتلداری که ابتدا گفتیم معتقد بود در ایران اصلا هتل نداریم صراحتا ادعا می نماید که بر اساس روابط ، این ستاره ها اهدا می شوند.اما چندی پیش حمید رضا لطفیان دبیر جامعه هتلداران استان همدان هم به رسانه ها گفته بود: «ستاره هایی که به هتل ها داده می شود ستاره های دوست ها ه است و ستاره ای رسمی که حاکی از کیفیت بالا در این هتل ها باشد نیست.»
اما ایرانپور همچنان معتقد است که ما با کیفیت هتل ها مساله بسياري نداریم نبایستی با سیاه نمایی این امکانات ملی را کتمان کرده یا ضعیف جلوه دهیم. وی در این باره می گوید: «ما جهت پیشرفت به نظرات مردم نیازمندیم. متأسفانه درخصوص نظرسنجی های انجام شده در هتل ها مردم زیاد با ما همکاری نمی کنند و بی توجه از برگه های نظرسنجی می گذرند. هر چند موارد عمده ای در این صنعت نیست اما اینکه ما هم با سلیقه های مردم گردشگران همسو باشیم نیازمند آموزش ی آنهاست، براي چه که سلایق مردم تغییر می نماید و ما بایستی از آن آگاه باشیم.»
● جهت دهی سرمایه ها
با وجود تمام حرف ها نظراتی که خواندید ۲ مسئله بیان می شود؛ اول اینکه ممکن است بهتر باشد برای جهت دهی به سرمایه گذاری به فکر بازسازی نوسازی هتل های قدیمی تر باشیم تا احداث هتل های تازه ممکن است بشود گفت بهتر است در ایجاد فضای امن جهت گردشگران ایجاد تمایل به مسافرت در آنها كار کنیم.اما مسئله بعدی جهت دادن به سرمایه گذاران بخش خصوصی است.در نهایت می بایست قضاوت را به آنهایی سپرد که در مسافرت هایشان به هتل های ستاره دار مراجعه می کنند. بالاخره می بایست بدانیم ما با استانداردهای بین المللی فاصله داریم یا نه؟ چرا که در بحث ارائه آمار نظر همچنان در تناقض به سر می بریم قضاوت در این بین کار دشواری است.
هرچقدر هم با کارشناسان مسئولین گپ بزنی جنگ این ستارگان را به صورت نظریه پیش بکشی باز هم نمی توانی قضاوت درستی داشته باشی؛ همان قضاوتی که با اقامت حتی یک شب در هتلی ستاره دار به آن می رسی…
خرداد ۱, ۱۳۹۸
خرداد ۲۲, ۱۳۹۷
دی ۱۹, ۱۳۹۶
مرداد ۲, ۱۳۹۶