کافی است به چند نمونه از موسیقی رپ توجه بکنید تا بتوانید به پیوندی که این سبک موسیقی در آن واحد با فرهنگهای مختلف در خود ایجاد می نماید پی ببرید، به همین این سبک ویِژگزینشه از موزیک (اگر بتوان به آن موسیقی گفت!) امروزه در بین انواع سبکهای موزیک بصورت منحصربفرد و تا میزانی مجزا قرار گرفته است. ممکن است در یک عبارت بتوان رپ را در واقع ترکیب (یا ملغمه ای) از فرهنگ آفریقایی – آمریکایی بتوان نامید.
رپ ترکیبی است از کلام (قوی) و موسیقی (ضعیف)، سخنی است که جهت بیان بهتر خود سعی می نماید از وسائل موزیک بهره بگیرد. وقتی که ادعا می کنیم موزیک وسیله پیوند تک تک افرادی است که بر روی این کره خاکی زندگی می کنند، رپ را می توان نوعی از موسیقی دانست که افراد خون و هم نژاد را بدون در نظر گرفتن اینکه رفیق یا دشمن هستند ، بیش از هر چیز به یکدیگر ارتباط می نماید .
همین نکته می تواند علت ی باشد که رپ را تا میزان بسیار زیاد ی از موسیقی – حتی پاپ – جدا می نماید چرا که اصرار رپ بیش از میزان بر گفتار مفهوم آن است. ولی هر آنچه هست در آهنگ رپ جذابیتی وجود دارد که نسل امروز به دنبال آن می رود. انگار رمز و یا گیرایی خاصی دارد که نسل قبل آنرا درک نمی کنند.
برای افرادی که با موزیک رپ رابطه نژادی ندارند اکثرا ٌ طرز بیان و سرعت ادای کلمات در این سبک، بسیار زیاد سریعتر از آن است که قابل تشخیص و تفهیم باشد. به همین گاهي متخصصین رپ را آهنگ ای می دانند که تنها برای افراد بومی می تواند مفید مناسب باشد.
رپ را می توان نوعی تعبیر ترجمه زبان معاصر شهری، جهت اعلام مخالفت تلقی نمود. پس مانند موسیقی کانتری، به دهکده ها محدود نمی گردد، بلکه نمود از قدرتی است که می تواند بین ساکنین شهرهای بزرگ نیز اتحاد بوجود بیاورد. ممکن است بتوان هدف رپ را مواجهه با ناراحتی و اندوهی دانست که در جو شهرنشینی بزرگتر، شدیدتر نمایان تر است.
رپ نه تنها با اندیشه حس سر کار دارد، بلکه با کلیه افراد جامعه در هر پست مقامی سخن می گوید. در جایی که جرات استفاده از لغات به طور مستقیم وجود ندارد از موسیقی رپ برای بیان کلمات مصرف می شود.
اما زمان ی که کلمات انتقادی – احیاناً زشت و ناپسند – در قالب گفتار رپ پدیدار میشوند، برداشت شنوندگان علی الخصوص نسل جوان در گوش دادن به این موسیقی به شرایط آنها در لحظه بستگی دارد.
حالتی را در نظر بگیرید که رئیس شرکت شما وارد اتاقتان می شود و قصد دارد شما را مورد مواخذه قرار دهد، در این شرایط اقطعا لا معانی کلمات انتقادی بیشتر جهت تان مصداق دارند. در موارد ی که شنوندگان، موسیقی رپ را با درجه صوت بسیار زیاد بالا گوش می دهند، جهت خود نوعی درگیری ذهنی و فرار م فراهم می کنند. آنها برای مدتی خود را از موارد روزمره زندگی که با آنها دست پنجه نرم می کنند رها شده می پندارند. چرا که با گوش دادن به این موسیقی علاوه بر ایجاد شکاف بین خود و این مشکلات ، حرفهای انتقادی مورد علاقه را به جامعه بیان می کنند.
در مقابل قسمت بیشتر کلماتی که در موزیک های رپ استفاده می شود، زیاد ساده و بی ضرر هستند تنها ذهن را مشغول می کنند. برخی بسیار زیاد گیرا می باشند معانی عمیقی را در ذهن تداعی می کنند. اینگونه ترانه ها زمانی که توسط شخص یا افراد خاصی اجرا می شوند تا مدت ها بعد از شنیدن در ضمیر ناخودآگاه افراد باقی می مانند. Rapper های مختلف صداهای منحصر بفردی دارند که جهت دسته ای از شنوندگان خوانی با آنها خیلی لذت بخش راضی کننده است.
بر خلاف تصور عموم آنچه در آهنگ رپ حرف اول را می زند متن ترانه نیست! بلکه ضرب یا Beat است متنی که خوانده می شود در درجه دوم الویت قرار دارد. رپ نه به ملایمت و لطافت آهنگ کلاسیک است نه زرق برق موسیقی پاپ یا راک را دارد. رپ فریادی از درد و حس ات واقعی از خشونت موجود در جهان را در مخفی دارد. حتی در موارد ی رپ را بهترین وسائل موسیقی جهت بیان درد و رنج بر شمرده اند.
اشخاصی که رپ می خوانند در واقع به حس ات جان می بخشند، اما مانند سبک های دیگر موسیقی برای این کار فقط از عشق بهره نمی گیرند. این آهنگ در مورد زندگی موارد آن است،به ویژه موارد مردم آفریقایی – آمریکایی.
رپ موسیقی رنج، ستم، افسردگی اما نوعی اصلاح است، جهت بسیار زیاد این موزیک می تواند جایگزین انواع مسکن ها شود.
شکل گیری این نوع موسیقی درایران متداول شده وچند سالی است که کارهای ضعیف وقوی رادربازار دیده ایم ویکی ازکارها متعلق به آقـای شاهکار بینش پزوه است باسم اسکناس درصمن نمون ای ازکاررپ دربندرعباس توسط دوست ها اینجانی آقـای احمد روان بااجرای منحصربفرد وهمکاری آقایان موسی کمالی حمید سعد ومهدی نظری حسین گردین تنظیم شده بود به اسم شرجی گرما که ازآثاربرباروپرارزشی ازنظر سبک وسیاق کار تلقی می شود وجهشی بسیار زیاد بهتر جهت استفاده ازسای سبکها ی موسیقی بود درحال حاضر نوازندگان فهیم وباسوجریان بدنبال مصرف نفید واصولی از سبکهای موسیقی بخصوص جز وبلوزمیباشند ودراینجا ازآقایان محسن آزاد بخش حمیدسعید استآدم هدی لشکری که ایشان زیاد درکارهایشان اصالت ولهجه بلوز راباصرافت وآزمایش بهتر دقیق اداکرده است که این رانباید ازنظر دورکرد معرفت دقیق این رفیق ازبلوز/جز/رگه/ وحتی/ بلوک راس /تحصین برانگیز است به امید استفاده پیشرفته واصولی ازسبکهای متداول روزجهان دراین استان انشالله
خرداد ۱, ۱۳۹۸
خرداد ۲۲, ۱۳۹۷
دی ۱۹, ۱۳۹۶
مرداد ۲, ۱۳۹۶